Pilates


Wat is Pilates?

Pilates is een bewegingsmethode vernoemd naar de Duitser Joseph Pilates (1883-1967), door hem ontworpen om lichaam en geest in evenwicht te brengen. Het is een uitgebreid systeem van oefeningen die je heel bewust uitvoert; met beheersing, controle, concentratie, precisie, flow en een diepe ademhaling. De oefeningen worden in verschillende houdingen (o.a. buik-, rug- en zijligging) op een mat uitgevoerd. Tijdens de lessen wordt regelmatig gebruik gemaakt van kleine hulpmiddelen zoals o.a. Pilates ballen of banden. Dit zorgt voor extra weerstand of destabilisatie en maakt de lessen uitdagend en afwisselend. Pilates is geschikt voor iedereen, van jong tot oud, en is niet belastend voor je gewrichten: belangrijk is het luisteren naar je eigen lichaam en je bewegingen daarop aanpassen.


Kern

Bij Pilates beweeg je vanuit je kern (of powerhouse), die o.a. gevormd wordt door je diepliggende buikspieren, je bekkenbodemspieren en de stabiliserende rugspieren rond je wervelkolom. Elke beweging begint met het activeren van deze kern. Hierdoor ontstaat een korset van spieren, dat steun en stabiliteit aan je wervelkolom en je bekken geeft, waardoor je lichaamshouding verbetert.

Wat bereik je met Pilates?

Als je regelmatig en met precisie traint, kan Pilates veel voor je betekenen:
  • Je lichaam wordt sterker, strakker en soepeler
  • Je lichaamshouding verbetert
  • Je wervelkolom wordt soepeler
  • Je bloedcirculatie verbetert
  • Je verhoogt je longcapaciteit
  • Je co√∂rdinatie, balans en conditie verbeteren
  • Lage rug- of nekklachten verminderen of verdwijnen
  • Je voelt je vitaler, energieker en meer ontspannen

Nieuwsgierig?

Voel je welkom en maak een afspraak voor een gratis proefles zodat je kunt zien wat het precies inhoudt en ik je vragen kan beantwoorden. Ik zie uit naar je komst.

Sandy Verdurmen

Meer info Contact opnemen